KEPELBAGAIAN BENTUK MUKA BUMI

Article / Information

Admin
October 23, 2019

Share

KEPELBAGAIAN BENTUK MUKA BUMI

Author: Syafeeq Badek

Bahan bacaan petang-petang

Tajuk: KEPELBAGAIAN BENTUK MUKA BUMI

Credit to “Aktiviti Pergunungan Malaysia Document”

1. Gunung

Bukit besar yang menonjol keluar dari lapisan plate bumi dan tinggi melebihi 1500 kaki (457.2 m). Gunung terbahagi kepada dua, gunung berapi dan gunung batubatan biasa. Gunung berapi berasal dari lapisan bumi, yang lebih dalam (bahagian bumi yang panas dan cair) dan boleh mengeluarkan lahar. Manakala gunung batu-batan terbentuk akibat lipatan dan pertembungan plate-plate bumi dan menolak batu-batan ke atas dan membentuk gunung. Terdapat banyak gunung berapi yang tidak kelihatan dan berada jauh didasar laut. Gunung adalah kukuh kerana bercantum terus dengan plate bumi.
2. Bukit

Kawasan tanah tinggi yang terletak diatas plate bum,. Lapisan yang batu-batannya tidak bercantum dengan plate bumi. lanya tidak kukuh dan boleh runtuh atau bergerak akibat pergerakan bumi.
3. Busut

Tanah yang melonggok seperti bukit tetapi lebih rendah. la dibina (bukan kejadian alam) oleh haiwan, manusia.
4. Batu

Bahan galian pepejal yang bukan logam. Bongkah batu yang besar dan berada diatas satu kawasan tinggi. Contohnya batu besar yang terletak diatas bukit adalah Batu Lawi dengan ketinggian 5000 kaki. Mungkin ianya adalah serpihan batu gunung yang pecah dan berada diatas bukit yang tinggi. Batu itu boleh dibahagikan kepada 3 kejadian 1 jenis:
i. Dari magma / perut bumi kemudian mengeras atau muntahan gunung berapi
ii. Disebabkan tindak balas organic / material / kimia yang mangambil masa tertentu menjadikan ia bertukar menjadi batu.
iii. Perubahan tekanan yang melarnpau dan suhu telah menukarkan sifat batu ini ke satu sifat yang lain. Contohnya berlian.
Batu pun macam air; air sungai / air tasik & air laut yang sentiasa berputar dalam pusingan tertentu. Dari batu menjadi tanah / pasir dibawa sungai atau ombak pantaL Mengeras dengan tekanan dan dimuntah semula oleh gunung berapi atau pergerakan bumi yang membuat batu ini timbul semula ke permukaan.

5. Tanah Tinggi

Sebuah kawasan datar yang luas terletak ditempat tinggi yang boleh dijadikan penempatan manusia. Contohnya Tanah Tinggi Cameron, Tanah Tinggi Lojing. Yang tanah tinggi tu boleh disebabkan macam macam kejadian termasuk lipatan plate bumi atau hakisan. So tempat tinggi kalau ada tanah datar sikit yang orang boleh buat rumah di panggil tanah tinggi. Kalau setakat 2-3 orang buat tent je bukan le tanah tinggi tu masih kira lereng lagi.
6. Banjaran

Kawasan pergunungan yang mempunyai beberapa puncak gunung di atas satu permatang yang sama. Banjaran adalah dirian sejajar. Kedudukan gunung sejajar berterusan. Lebih kurang bersusun-susun lurus. Contohnya kedudukan Banjaran Titiwangsa yang sejajar di tengah-tengah Semenanjung Malaysia Banjaran gunung adalah kawasan yang dikelilingi kawasan tanah rendah dan dipisahkan oleh sungai atau tebing tinggi. Pelanggaran tektonik menyebabkan terjadinya banjaran ini. Tetapi tidak semestinya gunung pada banjaran yang sama mernpunyai sifat geologi yang sama kerana kejadian gunung itu pun dipercayai disebabkan pelanggaran tektonik dsn gelinciran plate bumi. Sebagai contoh Banjaran Himalaya terjadi selepas pelanggaran plate India dengan plate Asian.
Banjaran Gunung adalah jajaran beberapa buah gunung secara selari den memanjang. Kawasan rendah dibahagian tepinya melihatkan ianya terpisah. Biasanya kawasan rendah ini jauh rendah dari sekarang. Hakisan menyebabkan banjaran runtuh dan membentuk kawasan tanah pamah yang luas.
Kat laut pun ada banjaran. Cuma tak ramai yang tahu sebab tak nampak. Palong to pun kira banjaran cetek. Selat Melaka tu banjaran laut juga. Di taut Cina Selatan ada 16 lagi banjaran bawah laut. Yang paling hampir dengan pantai tu yang jadi Pulau Tioman. Pulau Kapas tu dari Banjaran Duyung. Ada satu banjaran lagi kat laut Sulu antara Sabah dengan Philippines dan terdapat satu jurang kat situ jurang Maria dengan kedalaman lebih 13,000 meter. Kalau Everest tu dipotong paras laut dan dimasukkan ke dalam tu pun Everest akan tenggelam.
Ada pendapat banjarat ini terbahagi kepada tiga, banjaran rendah, banjaran serderhana tinggi dan banjaran tinggi yang boleh dibeza dengan sistem kehidupan serta ketinggian. Banjaran pertama penuh dengan Flora clan Fauna dan manusia boleh tinggal. Banjaran kedua ni tahap pokok / lumut je dan masih ada kehidupan. Tapi banjaran ketiga tahap tundra (tiada hidupan). So kalau masuk banjaran dalam laut tu dah jadi empat jenis banjaran dalam bumi kita ni khas untuk haiwan air. Banjaran kat laut tu orang melayu panggil Beting. Puncak-puncak kat Banjaran tu jadi pulau-pulau kecil (selalunya tiada penghuni) yang sebenarnya puncak-puncak gunung dalam laut. Ada sebahagiannya adalah gunung berapi bawah laut. Selat Sunda antara Pulau Sumatra dengan Pulau jawa merupakan tempat dimana paling banyak gunung berapi bawah laut. Dibawahnya adalah Lingkaran Api Pasifik

7. Permatang

Gambar diambil dari Puncak GUNUNG IRAU kelihatan Banjaran Titiwangsa

Adalaka dikenali sebagai rabung. Macam rabung rumah. Puncak bagi tebing yang menyambungkan gunung-gunung. Biasanya kita akan menyusuri permatang apabila mendaki.
8. Genting

Jalan di celah bukit. Apabila permatang putus maka terjadilah Genting. Genting adalah Banjaran yang terputus disebabkan kejadian alam atau di buat oleh manusia. Contohnya rekahan bumi, laluan air. Contoh Genting Sempah disebabkan pembinaan jalan. Atas jalan tu ada Gunung Sempah. Genting Malik kat sebelah Genting Highland. Tapi Genting Highland bukan la tu nama je. Genting kat situ nama dia Genting Malik. Tu laluan asal zaman Mat Kilau dari Batang Kali nak ke Bentong Pahang (mungkin jugak Temerloh). Genting tu disebabkan air dan banjaran to terputus. Sungai tu la Sungai Kali dari Gunung Hulu Kali. Sungai tu dari belah Pahang.
9. Pelana Bukit

Batu teras pada bukit. Kalau kita tengok bukit tu kengkadang dah digondolkan oleh pemaju perumahan. Ada batu batu kat tengah tu. Tanah bukit tu asalnya adalah batu. Disebabkan proses luluhawa ianya menjadi tanah. Batu yang kat tengah tu adalah batu yang belum habis di proses luluhawa.
10. Susuh Bukit

Rabung bukit yang menganjur. Susuh ni disebabkan kejadian bukit-bukau adalah lipatan lapisan kerak bumi. jadi bukit ni jika kita lihat dari udara jadi beralun-alun. Tak ada bukit tu bukit seketul je. Mesti ada susuh-susuh kat sebelah dia berderet deret. ltu bezanya bukit dengan Gunung Gunung wujud sendiri. Berdiri gagah menjulang-ke angkasa. Ada juga dilihat macam seketul batu je dari kakinya terus ke puncak. Cuma kita nak panjat tu kena naik bukit bukit lain sebab nak cari laluan mudah. Ataupun yang jadi bukit tu sebenarnya pecahan gunung tu akibat runtuh.
11. Tebing

Lereng gunung atau bukit. Jurang yang curam, tepi atau pinggir (gaung, sungai, dll) yang dalam. Biasanya tebing lebih tegak dari lereng tapi lereng ni masih boleh lalu.
12. Tebir

Tebing (jurang dll) yang curam, tepi atau pinggir , sungai dll) yang dalam. Kalau tubir pantai bermaksud garisan pemisah antara daratan dan laut. Bila kite pergi laut, mula-mula jumpa pasir pantai lepas tu gigi air lepas tu slope yang dalam dari gigi air tu dipanggil tubir. Dimana laut dikira bermula. Tubir laut pula dikira sebagai bahagian laut yang paling dalam. Tubir Vitiaz di jurang Mariana to dalamnya 11,034m dan tubir di sebelahnya Tubir Trisete 1,0918m. Kebanyakan tubir-tubir ni berada di Laut Sulu bersempadan antara Philippines dengan Saba.
Tubir Gunung pulak, puncak tertinggi di gunung tersebut. Kalau cakap puncak je, semua bahagian atas gunung di panggil puncak. Kalau gunung tu ada satu puncak je tak pe lah kira puncak gunung le. Tapi kalau gunung tu ada banyak puncak? Dalam istilah sains tak ada Puncak Tiruan, Puncak Tipu, Puncak Pembayang. Kalau Gunung Kinabalu tu ada banyak lagi puncak. South Peak, Dankey Ears, St John’s dan Low’s.

Subscribe

Be the first to get the latest updates, right to your inbox.

Leave Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

We'd love to hear from you

Have any questions? Here's how you can reach us.